​خدمات شرکت شامل مدل سازی ارگانوئیدی/توموروئیدی،
خدمات مولکولی و تست های غربالگری می باشد.

خدمات شرکت پیشگامان پژوهش آناهیتا

متاستاز زمانی رخ میدهد که اندام یا بافت سرطانی بدون کنترل رشد کند و از طریق عروق خون رسان، به سایر قسمت‌های اندام های بدن مانند کبد، ریه، استخوان، غدد لنفاوی، حفره درون شکمی و  غیره... سرایت کند.

در صورت مشاهده شدن متاستاز در اندام هایی همچون کبد، ابتدا نمونه ای از بافت دارای متاستاز گرفته می شود و بررسی اولیه از ساختار بافت سرطانی توسط تیم پاتولوژیست انجام خواهد گرفت. چنانچه نمونه دریافت شده حاوی سلول های سرطانی به مقدار کافی باشند، تعدادی از لام های نمونه بیمار (4 الی 6 عدد) به همراه بلوک پارافین و همچنین نمونه خون بیمار در اختیار آزمایشگاه آناهیتا قرار می گیرد.
سپس از نمونه های دریافت شده، استخراج DNA/RNA صورت می گیرد و بعد از کنترل کیفی بررسی های مولکولی لازم توالی ژنومیک بر روی DNA/RNA، انجام می گیرد. نهایتا توسط تیم مجرب که شامل تیم انکلوژیست، ژنتیکی، بیوانفورماتیکی و... می باشند، همه نتایج مولکولی و بالینی بیمار بطور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند و نحوه درمان منحصر به فرد بیمار به پزشک معالج معرفی می گردد (پزشکی فرد محور). پزشکی فرد محور: از آنجا که هر بیمار و هر نمونه بافت سرطانی دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند، بایستی درمان هر فرد هم بصورت شخصی سازی شود. انجمن سرطان اروپا از سال 2013 پزشکی فرد محور را برای درمان همه انواع سرطان ها به متخصصان سرطان و بیماران سرطانی تاکید کرده است. قابل به ذکر است که بهبودی کامل بیماران سرطانی از طریق آزمایشات هیستوپاتولوژی تحت مداوا قرار گرفته اند، بطور میانگین 25 درصد با دارو های ضد سرطانی موجود می باشد.

ارائه خدمات به بیماران
سرطانی با متاستاز
ثبت درخواست

پزشکی حال حاضر: درمان بیماران سرطانی با روش درمانی رایج، از یک نوع روش درمانی (به عنوان مثال شیمی درمانی) برای همه بیماران استفاده می شود؛ در این روش پاسخدهی دارویی فقط در درصد کمی از بیماران مشاهده می شود و در اکثریت بیماران اثربخشی دارویی چندانی مشاهده نمی شود و علاوه بر آن، عوارض جانبی دارویی برای بیماران در پی خواهد داشت (بخش بالایی تصویر- Current Medicine)
پزشکی آینده: با استفاده از نمونه های خون و بافت هر بیمار، در ابتدا تشخیص بیمار شخصی سازی شده و سپس نوع دارو ها و روش درمانی. که این امر سبب افزایش پاسخدهی دارویی بطور معنا دار برای هر فرد می گردد (پزشکی فرد محور).
(بخش پایین تصویر- Future Medicine)

​هدف این نوع خدمات یافتن دارو/دارو های مناسب، در زمان و با دوز مناسب برای هر بیمار جهت درمان بیماران مبتلا به سرطان معده خصوصا با مقاومت دارویی می باشد. ابتدا در حین آندوسکوپی نمونه از بافت بیمار توسط تیم بالینی گوارش دریافت می گردد. سپس با استفاده از روش های مولکولی، نشانگر های مقاومت دارویی در بیمار تعیین می شود. در مرحله بعد، مدل سازی سه بعدی ارگانوئیدی/ توموروئیدی از بافت منشاء گرفته بیمار صورت می گیرد. جهت پاسخدهی دارویی، دارو های پیشنهادی تیم بالینی بر روی مدل های ارگانوئیدی/توموروئیدی ایجاد شده، سنجیده می شود. در نهایت پروتکل درمانی منحصر به فرد، توسط تیم بالینی جهت درمان بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.
قابل ذکر است این نوع خدمات جهت بهینه سازی و شخصی سازی درمان سرطان (پزشکی فرد محور) صورت می پذیرد.

ارائه این خدمات  به زودی  توسط آزمایشگاه آناهیتا در کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب

​​شخصی سازی درمان بیماران مبتلا به سرطان معده

ثبت درخواست
سرطان کولورکتال، سومین سرطان شایع در سراسر جهان است. این سرطان، با 1.85 میلیون نفر تشخیص جدید در سراسر جهان در سال 2018 که در حال افزایش می باشد. سرطان کولورکتال، 9.2 درصد از کل مرگ و میرهای مرتبط با سرطان را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود که سرطان کولورکتال مسئول 27.5 درصد از کل مرگ های مرتبط با سرطان در اروپا و 52.4 درصد در آسیا باشد. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و طبق برنامه جامع ملی کنترل سرطان در سال 1390، تعداد 11 هزار ابتلای جدید به سرطان روده بزرگ در سال و تعداد 8 هزار مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ در سال ثبت شده است؛ لازم به ذکر است که این آمار از سال 1390 تا کنون بصورت صعودی در حال افزایش است.
عمل جراحی از درمان های اولیه برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ است و البته حدود 30-40 درصد آنها نیز بعد از 5 سال دچار عود می شوند . لذا شخصی سازی درمان این نوع بیماران قبل از شروع شیمی درمانی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از طرفی دیگر تنوع بالای داروهای شیمی درمانی موجود در بازار، اهمیت شخصی سازی و بهینه سازی درمان را برای هر بیمار (پزشکی فرد محور) برجسته تر می کند


شخصی سازی درمان بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را بایستی بعد از عمل جراحی و قبل از اینکه بیمار دچار عود سرطان شود، انجام داد. با بررسی و آنالیز پاسخ دهی دارویی بر روی مدل های ایجاد شده از بافت منشاء گرفته از بیمار، می توان اثربخشی دارویی را با توجه به تنوع بالای دارو های شیمی درمانی، به حداکثر و عوارض جانبی دارویی و هزینه های تحمیلی به بیمار و جامعه سلامت را به حداقل رساند.
 

ادامه مطلب

​​شخصی سازی درمان بیماران مبتلا به سرطان روده

ثبت درخواست
بصورت کلی این نوع خدمات جهت بهینه سازی و شخصی سازی درمان بیماران (پزشکی فرد محور) صورت می پذیرد. در این نوع خدمات ابتدا جهش های دخیل در کانال غشایی تنظیم کننده کلر (CFTR) از طریق بررسی های ژنتیکی مشخص می گردد. رایج ترین جهش F508 می باشد. سپس از طریق رکتوسکوپی نمونه ای از بیمار توسط تیم گوارش جهت مدل سازی سه بعدی ارگانوئیدی از بافت منشا گرفته بیمار مبتلا به سیستیک فیبروزیس (CF)  برای انجام تست های پاسخدهی  داروهای لوماکافتور و ایواکافتور که داروهای تنظیم کننده عملکرد کانال غشایی کلر هستند، صورت می پذیرد. اگر چنانچه پاسخدهی این دارو ها بر روی مدل های منشاء گرفته از بافت بیمار مثبت باشد، پزشک معالج می تواند این دارو ها را برای آن بیمار تجویز کند.


​شخصی سازی درمان بیماران   مبتلا به سیستیک فیبروزیس
ادامه مطلب
در این مدل، سلول های اولیه (سلول های منشاء گرفته از بافت انسانی) و یا سلول های ثانویه در شرایط آزمایشگاهی، به صورت تک لایه درون ظروف مخصوص کشت دو بعدی، با محیط کشت مناسب و فاکتور های رشد، تکثیر می یابند. لازم به ذکر است که در مدل کشت دو بعدی، غالبا از سلول های ثانویه استفاده می شود که دارای مزیت هایی همچون کاربری آسان، قابلیت تکثیر سریع جهت انجام آزمایشات گسترده در مقیاس بزرگ، در دسترس و مقرون به صرفه بودن را نیز دارد.
از این روش به طور گسترده در محیط آزمایشگاهی، برای درک بهتر از فرآیند های سلولی، مکانیسم های بیماری، عملکرد های دارویی و غیره استفاده می شود.

ادامه مطلب
مدل سازی دو بعدی
ثبت درخواست
مدل سازی سه بعدی
مدل سازی سه بعدی روشی است که طی آن به سلول/سلول ها اجازه داده می شود تا در جهت های مختلف رشد کرده و با محیط اطراف خود در سه بعد (همانند ساختار سلولی در بافت بدن)، ارتباط و بر همکنش برقرار کنند. این مدل ها می توانند با استفاده از داربست و یا بدون داربست با کمک ماتریژل، ساخته شوند
از مدل های سه بعدی برون تنی (in vitro) به ویژه در سال های اخیر، به دلیل شباهت زیادی که به لحاظ فنوتایپی (ظاهری)، ژنتیکی و فیزیولوژیکی نسبت به بافت درون تنی (in vivo) دارند، برای تحقیقات آزمایشگاهی و پیش بالینی، استفاده می شود. در نتیجه به دلیل شباهت بسیار زیاد با بافت های بدن انسان می توان در راستای پاسخدهی دارویی از این مدل ها استفاده کرد.
ادامه مطلب
ثبت درخواست
مدل سازی توموروئیدی
ادامه مطلب
ادامه مطلب
مدل سازی ارگانوئیدی
مدل سازی غشایی
سلامت اندام های غشایی مثل روده، ریه و پوست در انسان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اختلال در عملکرد اندام های غشایی میتواند در بروز بیماری های بسیاری نقش جدی داشته باشند.
به خصوص مدل های غشایی برون تنی روده و پوست در انسان، کاربرد زیادی در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی/بهداشتی دارند. در این مدل ها می توان به عنوان مثال، جذب، نفوذپذیری مواد شیمیایی، دارویی، غذایی و غیره را بطور کمی مورد سنجش قرار داد.
علاوه بر این میتوان اثربخشی مواد را بر روی مقاومت غشایی، تخریب پذیری غشاء و همچنین مقاومت دارویی بررسی و مطالعه نمود.

ادامه مطلب
ثبت درخواست
ادامه مطلب
مدل سازی غشایی پوست
مدل سازی غشایی روده
ادامه مطلب
تست های غربالگری
بسیاری از مواد در صنایع غذایی، دارویی، مکمل ها و آرایشی / بهداشتی نیاز به انجام تست های آزمایشگاهی / پیش بالینی دارند. لذا با استفاده از سلول های مختلف انسانی در مدل های برون تنی آزمایشگاهی (in vitro) می توان خدماتی براساس درخواست مشتریان در صنایع مختلف، ارائه داد تا بتوانند محصولات خود را پیش از عرضه به بازار، مورد سنجش قرار دهند.
این خدمات به کلیه تولید کنندگان، توزیع کنندگان و واردکنندگان مواد غذایی، شیمیایی، محصولات آرایشی، داروها و مواد نانو، به جهت استاندارد سازی محصولات، کاهش هزینه های غربالگری و رعایت مسائل اخلاقی با تعدیل معنادار مدل های حیوانی از طریق بهره بردن از مدل های برون تنی آزمایشگاهی (in vitro)، ارائه می شود.

ادامه مطلب
ثبت درخواست

​​تست های مولکولی


بررسی و مطالعه بر روی ژن ها بطور مثال بررسی مقاومت دارویی در سلول و بافت های سرطانی
​تمامی خدمات مرتبط با مبحث مولکولی که شامل:
1- استخراج RNA/DNA از نمونه های گوناگون از جمله سلول، بافت، خون و غیره
تعیین غلظت DNA/RNA توسط دستگاه Eppendorf's BioPhotometer Plus UV/Vis
2- سنتز cDNA توسط دستگاه های Biorad StepOnePlus™ Real-Time PCR/ 
3- طراحی پرایمر با نرم افزار های مختلف
4- ستاپ کردن پرایمر توسط دستگاه های Biorad یا StepOnePlus™ Real-Time PCR
5- انجام تمامی تست های PCR  و qPCR توسط توسط دستگاه های Biorad یا StepOnePlus™ Real-Time PCR
6- تحلیل و بررسی نتایج بدست آمده از PCR بصورت کمی و کیفی
ادامه مطلب
ثبت درخواست

همکاران: