مدل سازی سه بعدی

ثبت درخواست جهت دریافت این خدمات
.مدل سه بعدی کشت سلول روشی است که طی آن به سلول اجازه داده می شود تا در جهت های مختلف رشد کرده و با محیط اطراف خود در سه بعد ارتباط و بر همکنش داشته باشد. این مدل می تواند به صورت با داربست، بدون داربست و... باشد. در این  مدل ها، سلول‌ها ساختار  کروی چند لایه  تشکیل می‌دهند و اتصالات ایجاد شده سبب تعامل سلول‌ها و سنتز مولکول‌های پیام‌رسان می‌شوند. علاوه بر این، موفولوژی، متابولیسم سلولی، بیان ژن و انتقال پیام سلول‌ها در این محیط سه‌بعدی شباهت بیشتری به سلول‌های بافت اصلی دارند. مدل های سه بعدی، انتخاب بسیار مناسبی برای آنالیز داروهای جدید، اثر دارو بر تومور، بررسی تمایز سلولی، مهاجرت سلول‌ها، فیزیولوژی سلول و بیان ژن‌ها است.
استفاده از مدل های سه بعدی به دلیل شباهت فیزیولوژیکی و بهتر نشان دادن ویژگی های بافت درون تنی، رو به افزایش است. دلیل این شباهت فیزیولوژیکی در مدل سه بعدی این است که در این مدل همانند بافت بدن، سلول های مختلف به صورت چندلایه در یک ماتریکس خارج سلولی در ارتباط با یکدیگر هستند. به دلیل این تنوع سلولی در مدل سه بعدی، می توان دو یا تعداد بیشتری از سلول های متفاوت را به طور همزمان کشت داد و بررسی کرد. در نتیجه به دلیل شباهت با بافت بدن می توان در راستای پاسخدهی دارویی نیز از آن ها استفاده کرد.

مدل سازی
ارگانوئیدی/توموروئیدی

فناوری ارگانوئیدهای مبتنی بر سلول های بنیادی بالغ، یک ابزار همه کاره برای تولید و نگهداری طولانی مدت بافت های اپیتلیال سه بعدی بومی در شرایط آزمایشگاهی است؛ به منظور تعیین اثربخشی داروهای ضد سرطانی قبل از شروع و یا در طی روند درمانی بیمار، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل ها امکان تعیین میزان پاسخ دهی و اثربخشی دارویی در هر بیمار قابل سنجش می باشد. علاوه بر این، کاهش عوارض جانبی دارو ها و همچنین کاهش معنا دار هزینه ها برای بیمار و جامعه سلامت به همراه دارد.همچنین مدل سازی سه بعدی ارگانوئیدی، فرصتی را برای مطالعه زیست شناسی اندام در مدل های برون تنی فراهم می آورد که فیزیولوژی انسان را بهتر از سیستم های کشت سلولی دو بعدی یا مدل های حیوانی، شبیه سازی می کنند؛ به همین جهت، میتوان پاسخدهی و مکانیسم داروها را در این مدل ها به طوردقیق تر سنجش و بررسی کرد.مدل سازی سه بعدی ارگانوئیدی/ توموروئیدی به کمک کشت سلول های بنیادی سرطانی از بافت منشاء گرفته بیمار جهت انجام تست های غربالگری دارویی برای سنجش پاسخ دهی بر روی مدل های منشا گرفته از بیماران. قابل به ذکر است که این نوع خدمات جهت بهینه سازی و شخصی سازی درمان سرطان (پزشکی فرد محور: تعیین داروی مناسب با دوز مناسب، در زمان مناسب برای شخص بیمار) صورت می پذیرد.لازم به ذکر است که با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی ساخت مدل های ارگانوئیدی از اندام های مختلف بدن برای مثال:معده، روده، کبد، ریه و ... جهت کاربرد های مهم تحقیقاتی، تست های غربالگری دارویی توسط صنایع دارویی و کاربردهای بالینی جهت شخصی درمان بیماران ایجاد شدند.